پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:38 - 1400/11/20

دولت سیزدهم در اولین آزمون عدالت‌محوری/ رقم حداقل دستمزد باید متناسب با هزینه‌های معیشیتی باشد

کارگر آنلاین| دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر گفت: وزیر کار به عنوان تنظیم‌کننده روابط کار وظیفه دارد طوری روند مذاکرات شورایعالی کار را مدیریت کند که سبد معیشت به عنوان ملاک اصلی در تعیین حداقل دستمزد قرار گیرد.

نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر قائم‌شهر) با اشاره به تعیین سبد معیشت در شورای عالی کار گفت: هنگامی که سبد معیشت ۹ میلیون تومان تعیین می‌شود و به تایید دولت، کارگران و کارفرمایان می‌رسد، اما بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان کمتر از ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند و بیش از ۷۵ درصد کارگران حداقل‌بگیر هستند، یعنی بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

دریابیگی خطاب به وزیر کار و نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورایعالی کار گفت: وقتی سبد معیشت ۹ میلیون تومان تعیین شده، یعنی بخش قابل توجهی از جامعه حقوق بگیر در محرومیت به سر می‌برند، بنابراین هنگام تعیین حداقل دستمزد باید عددی مشخص شود که جامعه کمتری زیر خط فقر باشند.

وی با اشاره به تورم لجام گسیخته و ناتوانی دولت در کنترل گرانی‌ها گفت: وزیر کار به عنوان تنظیم‌کننده روابط کار وظیفه دارد طوری روند مذاکرات شورایعالی کار را مدیریت کند که سبد معیشت به عنوان ملاک اصلی در تعیین حداقل دستمزد قرار گیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر با اعلام اینکه رئیس‌جمهور بارها بر تحقق عدالت تاکید کرده، گفت: دولت سیزدهم در اولین آزمون جدی قرار گرفته تا اثبات کند به عدالت اجتماعی اعتقاد دارد یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت سیزدهم دستمزدی را تعیین کند که کمتر از خط فقر یا سبد معیشت باشد، شعار عدالت محوری زیر سوال می‌رود، گفت: در صورتی که دستمزد کمتر از تورم یا سبد معیشت تعیین شود، آقای رئیسی در مسیری گام برداشته که دولت‌ها و روسای جمهور گذشته برداشته‌اند.

دریابیگی با اعلام اینکه سبد معیشت سبد ایده‌آل نیست بلکه سبد حداقلی است، گفت: در سبد معیشتی که به تایید اعضای شورایعالی کار رسیده، ایده‌آل‌ها ملاک قرار نگرفته، بلکه هر کالایی که در این سبد ریخته شده، حداقل‌هاست و بسیاری از حقوق و مزایای انسانی در این سبد معیشت دیده نشده است.

وی با اعلام اینکه سبد معیشت یعنی یک خانواده ۳/۳ نفری بتوانند به زندگی خود ادامه دهند، گفت: با نگاهی به قیمت اجاره مسکن، کالاهای اساسی و پوشاک متوجه می‌شویم که سبد معیشت همین سه قلم را پوشش می‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر قائمشهر با اعلام اینکه جامعه کارگری همواره با حداقل‌ها زندگی کرده گفت: متاسفانه کارگران را به زیاده‌خواهی متهم می‌کنند، در صورتی که جامعه کارگری با سفره‌های آنچنانی، مسافرت، پوشاک‌های گران قیمت و زندگی در مناطق مرفه بیگانه است و آنچه برای جامعه کارگری باقی مانده، یک زندگی بخور و نمیر است.

دریابیگی خطاب به عبدالملکی و اعضای شورایعالی کار گفت: جامعه کارگری دستمزدی متناسب با معیشت می‌خواهد، به نوعی که بتواند مقداری از شرمندگی نان‌آور خانواده خود در سفره بکاهد و این مسئولیت سنگینی است که بر دوش شورایعالی کار گذاشته شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین